Άρθρο Localit 07 Οκτωβρίου, 2011

(Ξένη δημοσίευση) Δήμος Αθηναίων: Ομιλία δημάρχου Αθηναίων στη συνέντευξη Τύπου για τον ποδηλατικό γύρο της Αθήνας

Με μεγάλη χαρά ο Δήμος Αθηναίων φιλοξενεί τον 20ο Ποδηλατικό Γύρο της Αθήνας, μια καθιερωμένη πλέον αθλητική διοργάνωση που έχει αυθόρμητα αναδειχθεί σε έναν από τους πιο  αναγνωρισμένους θεσμούς της πόλης μας και προσελκύει ένα σταθερά αυξανόμενο αριθμό πολιτών που επιμένουν να αξιώνουν το δικαίωμα στην άσκηση και το ποδήλατο.

Η Αθήνα βέβαια είναι ίσως η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, η λιγότερο φιλική στην ποδηλασία. Μια κατάσταση που οφείλεται σε δεκαετίες στρεβλών πολιτικών και λανθασμένων προτεραιοτήτων στην χωροταξία και τις μεταφορές που ουσιαστικά εκτόπισαν το ποδήλατο από τις πόλεις μας. Δυστυχώς παραμένει ζητούμενο το πώς το ποδήλατο θα μετατραπεί από μια περιθωριακή επιλογή κυρίως για λόγους άθλησης, σε ένα μέσο μετακίνησης που θα αυξάνει όλο και περισσότερο το μερίδιό του. Το είχαμε συνηθίσει σαν ένα παιχνίδι για παιδιά. Είναι η ώρα όμως το ποδήλατο στην πόλη να ξαναβρεί τη θέση και το ρόλο που του αξίζει, ιδιαίτερα σε καιρό μειούμενων εισοδημάτων και υψηλών τιμών βενζίνης και εισιτηρίων.

Και στον τομέα αυτό, η κοινωνία φαίνεται πως βρίσκεται μπροστά από τις διαθέσεις της πολιτείας ή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Τα τελευταία χρόνια έχει κάνει την εμφάνισή του ένα αυθόρμητο κίνημα πολιτών το οποίο όλο και μαζικοποιείται και που ζητά την κατοχύρωση των δικαιωμάτων για το ποδήλατο στην πόλη.

Στο Δήμο Αθηναίων ουσιαστικά ξεκινάμε από το μηδέν στις πολιτικές για το ποδήλατο. Στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο βέβαια έχουμε διαπιστώσει μια ευρεία συναίνεση γύρω από την ανάγκη στήριξης του ποδηλάτου στην πόλη και ελπίζουμε πως έτσι θα προχωρήσουμε, από κοινού και αποτελεσματικά.

Το βασικό έλλειμμα της πόλης γύρω από το ποδήλατο είναι η απουσία κατάλληλων υποδομών, κυρίως η ύπαρξη ξεχωριστών και ασφαλών ποδηλατοδρόμων. Την άνοιξη, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε την υλοποίηση των δύο πρώτων ποδηλατοδρόμων στο κέντρο της πόλης. Η Δ/νση Μελετών του Δήμου Αθηναίων ήδη εκπόνησε προκαταρκτική μελέτη για την κατασκευή του ποδηλατόδρομου που θα συνδέει τους αρχαιολογικούς χώρους της Ακαδημίας Πλάτωνος και του Κεραμεικού, λαμβάνοντας υπόψη τα τοπικά χαρακτηριστικά και τις κυκλοφοριακές και πολεοδομικές συνθήκες των διαφόρων περιοχών.

Ταυτόχρονα, βρίσκονται στα τελευταία στάδια οι διαδικασίες για την προκήρυξη κατασκευής του τμήματος που διέρχεται από το Δήμο Αθηναίων του μεγάλου ποδηλατόδρομου Φάληρο-Κηφισιά που είχε σχεδιάσει το ΥΠΕΚΑ.

Βέβαια, το ποδήλατο στην πόλη δεν μπορεί να περιμένει την ολοκλήρωση ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων. Με αυτό το σκεπτικό και ως προσωρινό μέτρο, πιστεύουμε πως βοηθάει η πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Υποδομών για πιλοτική χρήση των λεωφορειολωρίδων της Αθήνας από τους ποδηλάτες. Θέλοντας να συμβάλει στην ευαισθητοποίηση των οδηγών και την ασφάλεια των ποδηλατιστών, ο δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με ομάδες πολιτών θα προχωρήσει σε κατάλληλη σήμανση του οδοστρώματος των  λεωφορειολωρίδων.

Το ποδήλατο στην πόλη δεν αφορά βέβαια μόνο τους κατοίκους της αλλά και τους επισκέπτες. Αν και συνάντησε προβλήματα που είχαν να κάνουν με τη χρηματοδότηση, πιστεύουμε πως θα προχωρήσει άμεσα η συνεργασία του Δήμου με το Υφυπουργείο Διατροφής και Άθλησης για την εγκατάσταση πιλοτικού συστήματος ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων στο ιστορικό κέντρο, με σταθμούς βάσης στη Διον. Αρεοπαγίτου, στο Θησείο και στη Μητρόπολη. Η ανάπτυξη ενός τέτοιου συστήματος αποτελούσε δέσμευσή μας ήδη από το εκλογικό μας πρόγραμμα, και με βάση και την εμπειρία από την πιλοτική εφαρμογή, σκοπεύουμε στη συνέχεια να προκηρύξουμε και επέκταση του συστήματος ώστε να καλύπτει περισσότερες περιοχές της Αθήνας, με κορμό τους σταθμούς Μετρό/ΗΣΑΠ.

Ενθάρρυνση της χρήσης ποδηλάτου στην πόλη προϋποθέτει πως πολίτες και εργαζόμενοι που επιθυμούν να το χρησιμοποιούν, θα μπορούν να το σταθμεύουν με ασφάλεια. Σαν πρώτο βήμα στην κατεύθυνση αυτή, ο Δήμος Αθηναίων θα κατασκευάσει κατάλληλες μπάρες στάθμευσης ποδηλάτων σε όλα τα Δημοτικά κτήρια. Σε πρώτη φάση, ξεκινάμε από ιστορικά κτήρια ιδιοκτησίας του Δήμου, που διαθέτουν προαύλειο χώρο, όπως το Δημαρχιακό Μέγαρο στην Αθηνάς, το Δημαρχείο στη Λιοσίων, τη  Δημοτική Αγορά στην Βαρβάκειο, τον Πολιτισμικό Οργανισμό στην Ακαδημίας, τη Δημοτική Πινακοθήκη στο Μεταξουργείο, τη Δημοτική Βιβλιοθήκη στο Σταθμό Λαρίσης και στην Τεχνόπολη στο Γκάζι. Θα συνεργαστούμε επίσης με τον ΟΑΣΑ για την εγκατάσταση κατάλληλων θέσεων στάθμευσης για ποδήλατα έξω από σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού.

Τέλος, μια πρωτοβουλία του Δήμου που έτυχε μεγάλης εκτίμησης από τους πολίτες είναι η δυνατότητα πλέον παραλαβής κλεμμένου ποδηλάτου, με την επίδειξη αποδεικτικών στοιχείων, από τα κατασχεμένα ή εγκαταλειμμένα ποδήλατα που φυλάσσονται στο Τμήμα Ελέγχου Εμπορίου της Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας.

Ο αγώνας για μια Αθήνα φιλική στο ποδήλατο παραμένει δύσκολος, με δεδομένη τη συσσωρευμένη κατάσταση, τη διάχυτη νοοτροπία και την έλλειψη πόρων. Ο Δήμος Αθηναίων επιδιώκει μόνιμο συντονισμό με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, την Περιφέρεια, συγκοινωνιακούς φορείς, επιστήμονες αλλά κυρίως πρωτοβουλίες πολιτών για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση και διαμόρφωση πολιτικών και υποδομών για το ποδήλατο στην πόλη.

 

 

 

ΔΗΜΟΙ - ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ -ΠΑΝΔΗΜΙΑ 26 Μαρτίου, 2021
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δωρεάν rapid test σε δύο σημεία του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης

Δωρεάν τεστ ταχείας ανίχνευσης Covid – 19 (Rapid Test) θα πραγματοποιηθούν για όσους επιθυμούν σε…

ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ -ΠΑΝΔΗΜΙΑ 24 Μαρτίου, 2021
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δήμος Ζίτσας: Δωρεάν rapid tests στην Ελεούσα

Δωρεά ελέγχους ταχείας ανίχνευσης κορονοϊού (rapid test Covid-19) πραγματοποιεί ο ΕΟΔΥ την Παρασκευή (26/03/2021) στην…

Ρεπορτάζ 24 Μαρτίου, 2021
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πρόταση Δήμου Δελφών για έργο ψηφιακής περιήγησης σε δύο Δημοτικά Μουσεία

Πρόταση προς χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», για το έργο «Ψηφιακή περιήγηση σε δύο Δημοτικά…